Sider

fredag 4. mars 2011

Litt om hva jeg jobber med

Jeg er lærling som yrkessjåfør. Det vil si jeg kjører lastebil, vogntog og semi. Jeg jobber for Posten Norge her i Molde hvor jeg kjører distribusjon lokalt rundt om i fylket. I posten kjører vi som sagt post. Det vil si brev, klump og pakker som skal ut til mindre terminaler å sorteres der, til og fra flyet eller ut til kunde.


Trives ganske godt på Posten. Utrolig bra arbeidsplass og arbeidskolleger. Godt arbeidsmiljø og turnuser. Vi har alt fra små lastebiler til vogntog. Mercedes, Scania og Volvo det går i hos oss. Vi har biler som går tidlig om morgenen, midt på dagen, sent på kvelden og på natt. Så det er full rulle hele tiden. Vi lever for å levere! :P


Mange syns det er rart valg av yrke jeg har valgt. Kvinnfolk bak rattet på en lastebil er vel ikke så veldig normalt syn. Men det har blitt mer og mer attraktivt yrke for jenter/kvinner noe jeg syns er kjempeflott. Det er en utfordring å være dame i dette yrket. Særlig ung blondine. Må gjøre en enda bedre jobb en mannfolk for å vise at vi damer kan også gjøre denne jobben like godt. Mange karer har stått å ledd av meg når jeg kommer med ett vogntog å skal rygge til en rampe. Men det ender som oftest opp med at de blir stående å holde kjeft å fliret har blitt tørket av når de ser at jeg faktisk får det til. De er gjerne tvilsom på at jeg klarer det, men der tar de feil. Det er like artig hver gang jeg får bevise hva jeg får til.


Det jeg liker med å kjøre lastebil er jo at man får sett mye. Slipper liksom å sitte inne på ett kontor hele dagen å glane på en dataskjerm til man får hodepine. Du får være ute og er konstant i bevegelse noe jeg liker veldig godt. Er en veldig rastløs person så passer meg utrolig bra. Så er det aldri en dag som er lik. Trafikken, føret og jobben er aldri det samme. Det er alltid spennende å se hva som skjer hver dag. Det blir en utfordring for du må ofte gjøre jobben på en annen måte enn andre dager. Jeg syns det blir kjedelig hvis det blir det samme som skjer hver eneste dag. Jeg liker det å møte ulike mennesker hver dag. Du leverer pakker utrolig mange steder å blir kjent med mange nye fjes. Man får erfare mye innen service og kundebehandling. Til slutt må jeg få slenge til at det er litt gøy med alle folk som må glo når de ser meg bak rattet.


Det som kan være mindre gøy med å kjøre lastebil er farene som du møter hver dag. Man tilbringer tross alt ganske mye av livet sitt på veien hvor det er ofte farer som ligger å lurer. Det kan være andre trafikanter, dyr og føret. Det kan også ofte være tunge løft som kan bli en utfordring når man er dame. Jeg vil ikke ha noens sympati, men vil innrømme at dere gutter er sterkere fysisk. Så misunner dere for muskler, for det eier jeg ikke. Det kan av og til kjennes hvis jeg har mye å gjøre en dag å en del tungt arbeid. Men det gjør meg egentlig ikke så veldig mye.


Men alt i alt er yrket som lastebilsjåfør flott. Jeg vil gjerne anbefale andre som vurderer det til å gjøre det. Det er utrolig artig og spennende. Jeg trives iallefall veldig godt med jobben min og det jeg gjør.


Det var da en kort oppslutning om hva jeg jobber med og hva jeg liker og ikke liker med jobben min. Håper dere lærte litt mer om meg.


2 kommentarer:

  1. Så morsomt å høre om jobben din :- D
    Er stolt over at du valgte dette yrket.Synes dette yrket passer deg meget godt. Og det er like morsomt hver gang å se deg i en sånn :-D

    Måtte nesten le litt når du skrev om at mannfolkene har dårlig trua på at du klarer det og slikt. Synes du er kjempe flink jeg :- D

    SvarSlett
  2. Hehe :P Ja, skal være litt sånn ;)

    SvarSlett